Stop het automatisch doorsturen van e-mails! Kan het genuanceerder?

Veiligheid en flexibiliteit; altijd lastig

Met een zekere regelmaat horen wij: “door al die veiligheidsmaatregelen kan ik mijn werk niet goed doen”. Vaak is die uitspraak nog waar ook. Het juist afwegen van de bedrijfsrisico’s is lastig en na die afweging de correcte, meest business-vriendelijke, maatregelen nemen is ook niet eenvoudig. Dit doet zich al voor bij zoiets simpels als het automatisch doorsturen van e-mails.

Handig maar onbewust onveilig

Het is zo simpel om zakelijke e-mail automatisch door te sturen naar persoonlijke gmail- of hotmail-accounts, waardoor onbewust gevoelige data kan lekken. Ook zien we dat hackers een automatic forward op de mailbox van een gebruiker plaatsen om gevoelige bedrijfsgegevens op te halen of om kennis over de gebruiker op te doen om die later te gebruiken in bijvoorbeeld phishing e-mails.

Gebruikers zien dat automatisch doorsturen als erg handig, maar het is ook de meest voorkomende manier waarop (gevoelige) bedrijfsgegevens de organisatie verlaten. Dus wat is de beste oplossing? Het voor een ieder onmogelijk maken om e-mails automatisch door te sturen. Fout, want bedenk dat gebruikers vaak een goede reden hebben om dit te doen. Een doordachte oplossing is nodig en niet te vergeten een goede communicatie naar de gebruiker.

Hoe dan?

In deze blog bespreken we de technische mogelijkheden en oplossingsscenario’s. Eerst kijken we naar de functionaliteit om te zien wie automatisch e-mails doorstuurt, de omvang ervan en hoe ze dat ingericht hebben. Vervolgens wordt een oplossing besproken, inclusief hoe deze in te richten, de ‘lessons learned’ en de testscenario’s.

Insight24 helpt

Bescherm de bedrijfsdata en zorg dat het automatisch doorsturen van e-mails voor jouw organisatie goed is ingericht. Met onze oplossing voor Workplace Security ben je zeker van een veilige en business-vriendelijke implementatie.