Wat zijn we inefficiënt bezig

Nog steeds zien we dat de helpdesk inefficiënt bezig is en kostbare tijd van de gebruiker wordt verspilt. En het gaat nu niet over ontbrekende of gebrekkige systemen ter ondersteuning van de helpdesk of fantastische applicaties voor gebruikers. Nee, de helpdesk pakt nog altijd problemen op, terwijl de gebruiker die makkelijk en snel zelf kan oplossen. Een daarvan is het veelvoorkomend resetten van het wachtwoord. Maar, wel veilig natuurlijk.

Waar komt die verspilling vandaan?

De regels die we gebruikers opleggen, dwingen ze om telkens een nieuw wachtwoord te verzinnen. En wat zien we: de fantasie raakt op, dus worden er voorspelbare wachtwoorden gemaakt die ook nog eens een beetje lijken op voorgaande wachtwoorden. Dat willen we niet, dus maken we extra regels met de verplichting om complexe wachtwoorden samen te stellen. Maar wie kan die onthouden? Dat zijn er maar weinig en al die anderen bellen de helpdesk en wachten, wachten …..

Heeft de gebruiker een Windows-10 werkplek dan is authenticatie met biometrische gegevens of een pincode prima en makkelijk. Dus een wachtwoord is niet nodig en wordt daarom niet vaak gebruikt. Is het wachtwoord een keer nodig, dan is de gebruiker die vergeten. Even bellen met de helpdesk, maar die kan niet altijd direct helpen, dus is het ‘duimendraaien’ door de gebruiker.

Hoe dan?

Zorg dat gebruikers zelf een wachtwoord-reset kunnen uitvoeren door Self Service Password Reset (SSPR) in de Azure Active Directory te activeren. Maar, dit kan niet zonder dat er voorzieningen zijn getroffen dat het veilig kan. De gebruiker moet een tweede authenticatiewijze hebben opgezet voordat SSPR gebruikt kan worden.

In de blog van Kenneth wordt stapsgewijs aangegeven hoe SSPR geconfigureerd wordt. Ook wordt duidelijk hoe de gebruiker te werk moet gaan. Het inrichten van Self Service Password is niet moeilijk en is aan te passen aan de behoeften van de organisatie. Er is eigenlijk geen reden om het niet te activeren.

Insight24 helpt

Self Service Password Reset is een standaard onderdeel van onze Identity & Access Management oplossing; de basis voor elke moderne werkplek. Gefaseerde klimmen op de veiligheidsladder met onze oplossing Workplace Security is vaak het vervolg.

Related Posts

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.